keskiviikko 21. lokakuuta 2009

Oma auto




Itsellä ei ole nuoruudesta karting taustaa. Ei ollut mopoa eikä mitään teknistä harrastusta. Vanhat autot tuli mukaan elämään ja kavereita jotka harrasti kilpa-autoilua (jäärata Sm,endurance,historic yms.) Itseäkin alkoi kiinnostamaan auto-urheilu.
Kaverini (Pekka) oli joskus ajanut myös kartingeilla kilpaa. Hän suositteli suoravetoista ja sopivan matala viritteistä. Eli Yamahan moottorilla oleva mikroauto laitettiin etsintään. Tällöin elettiin syksyä 2001.
Ihan loppusyksystä löytyi Keltaisesta Pörssistä kiinnostava auto. Pari vuotta aiemmin yksi kisa ajettu Tony Kartin rungolla oleva Yamaha. Hintaa oli 1300. Mukaan tuli huoltopukki ja rattaita.
Asioita tutkittuani ja todettuani, että huoltoväli on noin 6 tuntia, niin päätin tarvitsevani varamoottorin. Keltaisesta pörssistä löytyi sopivat. Olivat olleet kesällä 2001 kisakoneina. Kappale hinta oli 600 e,kaksi sai 1000 euroon. Ostin molemmat.
Toisella koneella näistä ajoinkin n.20 tuntia ilman huoltoa. Sylinteri oli kulunut ja männässä pieniä naarmuja. Toisella koneella ajoin vain yhden kisan yli-ikäisille ja -painoisille tarkoitetussa Heavy-Yamaha luokassa Vaasassa elokuussa 2002.
Auton mukana tullut moottori ei ikinä kiertänyt mielestäni ihan laillisesti (n.13800) niin se oli lähes käyttämättä koko kesän.
Kesällä 2002 tuli ajettua paljon. Sotkan, Lapuan ja Vaasan radoilla. Kierroksia tuli sen verran tahkottua, että runko murtui ekan kerran elokuussa. Sotkan rata oli todella huono kuntoinen.
Toisessa kuvassa Pekka testaa mun autoa keväällä 2002 Sotkassa. Muistaakseni huhtikuun puoli välissä. Lumikinokset ainakin näkyy taustalla.
Alimmassa kuvassa olen harjoittelemassa Vaasassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti