perjantai 12. helmikuuta 2010

Moottoreista

Olen mittaillut moottoreita asteympyrällä ja selvitellyt moottoreiden 'luonnetta'. Asteympyrä on epätarkka. Kävin eilen tarkistuttamassa mittaukset digitaalisella astemittarilla. (Kiitos !)

Joensuusta ostettu 0p...

tiivistettä sylinterin alla 0,5

imu 132,40
pako 142,40
palotila ok
ennakko 2,85



Vielä joutuu lisäämään tiivistettä, että saa imuasteen 132:n. Kätevä laskuri löytyy osoitteesta www.skallio.com. Kymppi lisää tiivistettä, että niin asteet olisi

imu 131.8
pako 143.1
ennakko 2,45


Anna nyt moottorin olla näin ja testaan ajamalla toimiiko vai ei. Seuraavassa huollossa joutuu vaihtamaan männänkin.

Edit 3.12.2011

Tämä kone nyt huollettavana. Sylinterissä naarmuja, kampi 3satkua banaani.



Keravalta ostettu 0R.

imu 128,7
pako 145
huuhtelut +110

ennakko 2,4

Tiivistettä saisi ohentaa. Pitää purkaa ja mitata mikä tiivistettä siellä on nyt.

2 kommenttia:

  1. Ihan mielenkiintoinen blogi sinulla. Itsekin aloittelijana olen ihmetellyt, että mistä sitä tietää mitkä ovat parhaat asteet, Raketissa tai muissa moottoreissa.

    Päättelin tekstistäsi, että yrität saada imuasteen 132:een, miksi näin?

    VastaaPoista
  2. Raketin luokitustodistus määrittelee maksimi pako-ja imuasteet. 132 on maksimi imu. Eli nykyisellä tiivisteellä ei ole luokituksen mukainen.

    Kaikissa kilpaluokissa on määritelty maksimi asteet. Harrastekäytössä voi kokeilla viilailla männänhelmaa tai suurentaa pako- ja imuaukkoja.

    VastaaPoista