lauantai 8. syyskuuta 2012

Mielipide

Tämä kirjoitus lainattu suomi24:ltä. Jos loukkaa kirjoittajan oikeuksia poistan kirjoituksen.
-alf

-----lainattu teksti--------

Ei se vaan valitettavasti tunnu iloksi muuttuvan... Vuosi vuodelta yhä enenemässä määrin juuri Cadet -huoltajat pirstoavat pitkin varikkoa ja huutavat kuskeille ja pelaavat vilunkia kaikin mahdollisin keinoin. Ja homma eikun pahenee, kun mennään kasivitosiin.

Millä ihmeellä saataisiin ne iskät ja äidit ymmärtämään, ettei siellä Cadetin piirinmestaruuskisoissa vielä niitä Monacon laituripaikkoja ole jaossa. Cadet on hieno luokka aloitteleville nööseille ja siitä kannattaisi ottaa kaikki se kiva irti, mitä se tarjoaa.

Cadet-aikana kannattaa vanhempien nauttia siitä helppoudesta ja hauskuudesta, joka tuossa luokassa olisi tarjolla. Kuskit nauttivat joka tapauksessa, kun saavat ajaa kilpaa. Ja uskokaa tai älkää, menestyspaineita ei 7-vuotiaalla vielä ole, kyllä sen luovat vanhemmat. Ja juurikin se pilaa tämän luokan ja pahimmillaan tappaa innostuksen, kun ei sitten isommassa luokassa heti niitä kärkisijoja tulekkaan.

On surkeaa tai jopa surkuhupaisaa seurata, miten kartingfoorumilla isit metsästää "Kulkevaa Cadet -konetta" tai "Kiertävää puolaa Cadettiin..." -tyyliin. Sitten joku hanttapuli myy tuiki tavallisen Cadet -mosan puolellatoista tonnilla tällaiselle uunolle. Ja yllättäen se auto ei vieläkään kulje...

Kannattaa vaan uskoa, että se on ihan sama mikä runko tai kone siinä kadetissa on. Sitten kun se hermanni on ajanut ensin sen kymmenen tuhatta kierrosta eri radoilla, niin voidaan alkaa katsoa, tuleeko siitä kuljettajaa ikinä vai ei. Ja vasta sen jälkeen aletaan metsästellä niitä viriosia ja kultamunia, jos sittenkään...

Nauttikaa hyvät vanhemmat ainoasta järkevästä lasten kilpa-ajoluokasta ja antakaa lastenkin nauttia, saada uusia elämyksiä, kavereita ja muuta kivaa mitä lapsen terveen harrastuksen pitääkin tuoda mukanaan!


---lainattu teksti loppuu---


Omana esimerkkinä Ulvilan kisa. Harjoituksissa ajettiin koneella mikä kiersi 9848. Suoran alussa jäi ensimmäisten metrien aikana huimasti, suoran lopussa sai kiinni mutta vähemmän kuin mitä menetti kurvin alussa.
Kisaan vaihdettin kone mikä kiersi alle 9600. (Päivän paras oli 9631) Pääsuoran alussa sai eroa 2-3 metriä, takana tulevien vauhti ei kuitenkaan lopussakaan riittänyt ohitukseen. Ajat parani lähes 2 sekunttia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti