lauantai 11. joulukuuta 2010

Huoltoa ja ihmettelyä



Ylimmäisessä kuvassa ihmetyttää holkki mutterin päällä. Miksi se on laitettu? Kiusaksi? Ettei olisi niin helppoa purkaa vauhtipyörää? Jonkun moottorirakentajan tapa ilmoittaa, että moottori olisi hyvä tuoda hänelle jatkossakin huoltoon?
Alemmassa kuvassa kytkin moottorista millä ajettiin suurin osa viime kesästä. Kytkimen jousi on venähtänyt. Kytkin ei kuitenkaan ole menossa vaihtoon vaan tutkitaan mitä tapahtuu kun jatkaa vain ajamista. Radan varteen eikä mittarista huomannut, että kytkimessä olisi jotain vikaa.
Tämäkin moottori huolletaan kesäksi. Pumppasin paineet niin stefat vuotaa. Pitää painetta alle 0,2 bar. Vaihdan stefat ja katson männän kunnon ja sen perusteella päätän mitä teen.
Tällä moottorilla ei ole perimätiedon mukaan ajettu kilpaa. Ollut ainakin parilla harrastajalla ennen meitä varamoottorina. Asteet mitattu. Niiden mukaan voisi olla hyvinkin kilpailukykyinen moottori.
Jos käytössä on pulttipyssy niin rattaan ja vauhtipyörän mutterit kannattaa aukaista sillä. Tässäkin oli vauhtipyörän mutteri liimattu. Käsiavaimella olisi saanut vain verisiä naarmuja käsiin.
Ellei kalusto ole vielä huollettu kesän jäljiltä, niin kannattaa tehdä se nyt. Kevät ja ensimmäiset ajokelit ovat täällä aiemmin kuin huomaammekaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti