tiistai 19. kesäkuuta 2012

Pohdintaa kartingista

Nyt AKK yrittää ajaa Raket85 ja KF6 alas niin harrastajat pohtivat mitä tulevaisuudessa. AKK yrittää tuoda tilalle Raket95:sta mutta onhan muitakin vaihtoehtoja.

Itse ajoin 2000 luvun alussa Yamahaa. Jo silloin oli huhuja kuinka 85 Raketti loppuu ja Yamaha loppuu ja kaikki kaksitahti moottorit kielletään ja tilalle tulee nelitahtiset, pienipäästöiset moottorit. Nyt on 2012 ja Raketit ja Yamahat on edelleen suosituimpia luokkia. 4-tahtiset eivät ole yleistyneet.

Ensimmäiseksi autoksi 3-9 vuotiaille on tarjolla puffo, cadetti, kuristettu KF6.
Puffo on ensiharjoitteluauto. Sille ei järjestetä kilpailuja. Pitää hintansa hyvin käytettynä ja on hyvä vaihtoehto mikäli lapsi pitää saada radalle 3-6 vuotiaana.

Kilpailuihin soveltuvasta kalustosta cadetti on suosituin ja sillä on ajettu jo kauan, kuristettu KF6 ei ole saanut suosiota.

Itsellä on kokemusta vain cadetista. Mielestäni se on loistava aloitusauto niin kuskille kuin huoltajalle. Mikäli huoltajalla on kiinnostusta perehtyä huoltamiseen niin tämän moottorin kanssa ei tarvitse aiempaa kokemusta. Kaikki osat ovat karting mittapuun mukaan edullisia. Eniten harmaita hiuksia cadeteissa taitaa aiheuttaa vetolaite.

Jos vetolaite oikein harmittaa niin kannattaa ostaa uusi varalle. Itse olen nykinyt autoa satoja kertoja käyntiin, niin suurempia murheita ei ole ollut. Naru kannattaa ostaa pienkone liikkeestä. Ohutta ja kestävää. Jos vetolaite temppuilee, niin yleensä kisassa ja finaalissa.

Sähkökäynnistys olisi kiva, mutta osia enemmän ja korjaaminen tulee kalliimmaksi. Akun hinnalla taitaa saada uuden vetolaitteen.

Jos perheessä on entuudestaan KF6, niin miksei sitä kannattaisi ottaa kuristettuna käyttöön seuraavalle kuskille? Eikä mielestäni olisi mikään ongelma, että KF:t ja Cadetit ajaisi samassa lähdössä. Kuristimella ja painoilla tasoittaa koneiden erot mahdollisimman lähelle. Tasaväkiseksi sitä ei tietenkään saa, mutta jos koneiden ero on +/- 5 kymppää niin se olisi mielestäni jo riittävästi. Jos yhteiset kisat lisäisivät harrastajia ja kilpailijoita niin sehän olisi kaikkien etu.

Cadetti moottoreissakin on eroa. Vähemmän kuitenkin kuin mitä kuvitellaan. Hyvän ja huonon koneen ero on varmasti sekuntti. Toisaalta huippukoneen ja hyvän koneen ero on kymppi tai kaksi. Suurin osa koneista menee mielestäni tohon hyvä kategoriaan.

Meillä on/on ollut Satakunnan/Varsinais-Suomen parhaat koneet viimeiseltä viideltä vuodelta. (-ex-Viljanen,ex-Heikkilä, ex-Heino yms.) Kärki oli silti esim.Eurassa LS-cupissa 4 sekunttia edellä.

Ne jotka haluaa pärjätä ostaa aina ne nopeimmaksi sanotut koneet. Eikä se ole mikään ongelma. Autourheilua ei ikinä saa tasaväkiseksi kalustoltaan. Ne jotka haluaa harrastaa, niin ostaa ne mitkä on edullisimmat. Kärjessä menee ne jotka haluaa pärjätä ja joilla on myös rahallisesti mahdollisuus panostaa harrastukseen.


Sitten voisi miettiä mikä pikkuluokissa on tärkeää. Pitääkö silloin jo luoda menestymisen paineita? Riittäkö vain hauskan pitäminen? Kuinka moni cadettihuoltajasta odottaa, että oma kuskin on joka kisassa kolmen parhaan joukossa? Kuinka moni taas on tyytyväinen, että kuskilla on hauskaa eikä tulos joka kisassa olisi viimeinen sija?

Mites käy 95:sen? Jotkut on vastaan, että suoravetoiset ja kytkimelliset on samassa luokassa. Jos molempia on vähä, niin parempi on että kisailijoita on yhdessä lähdössä enempi. Jos ja kun Suomessa on painot suurinpiirtein samalla tavalla kuin ruotsissa niin 95:nen on nopeampi. Eli ne jotka haluavat pärjätä ostavat hyvän ysivitosen. Radnen toleranssit tuntien keskiverto 95sen voisi kuvitella olla hitaampi kuin hyvä 85nen. Eli ne jotka haluaa harrastaa halvalla ostavat hyvän 85sen tai keskinkertaisen 95sen. Ei mielestäni huono asia. Lisää vaihtoehtoja.

Vaikka AKK ei halua enää touhata 85sten ja KF6:ten kanssa sehän ei tarkoita ettei niillä voisi jatkossakin kilpailla. Akk on sössinyt monta hienosti toiminutta juttua, niin tämä saattaa olla jopa pelastus KF6:lle tai jopa molemmille.

Joku varmasti järjestää kisoja jatkossa suoravetoisillekkin. Kyse on vain siitä saadaanko niihin kilpailijoita. Tuntuu monen kisan ongelma olevan osanottajapula. Varsinkin isoissa luokissa vetää vain 'arvokisat'. Pikkuluokissa on onneksi HHK:n ja Monakon tiistain tyylisiä kisoja.Tärkeintä on reilu kilpailu.

KF:sta ei henkilökohtaista kokemusta, mutta moottoreina ovat oikeita mikroauton moottoreita. KF:n suosio taisi olla lähinnä eteläisessä Suomessa. KF taisi kaataa kilpavarustelu. Uskottiin uusien koneiden olevan nopeampien kuin vanhempien. Mikä se ero oikeasti oli/on? Toiset puhuu kympistä, toiset 5 kympistä ja joku vanha saattaa olla nopeampi kuin uusi. Eli ihan sama parhammain koneen metsästys mikä koskee kaikkia luokkia.

Mikä luokka jatkossa yleistyy on mielestäni täysin kiinni huoltajista ja kilpailijoista. Eihän 95sia olen kenenkään pakko ostaa. Mikäli kaikki jatkaisi vaan vanhaan malliin niin ei ketään voida pakottaa mihinkään. Ei kenenkään olisi ollut pakko ostaa uutta KF6:sta joka vuosi. Varustelukierre on täysin meidän huoltajien luoma ilmiö.


MiniMax on järkevä luokka niille jotka puuhaavat jo RMC:ssä tai muuten RotaxMaxejen parissa. Näitä en ole nähnyt edes radalla kertaakaan, mutta konseptina vaikuttaa järkevältä. Mutta ihan kympeillä puuhastelevat ei näihin koneisiin varmaankaan sotkeennu. Joku kyseistä autoa kokeillut voisi kertoa kommeinteissa kokemuksistaan.

Olisi mielenkiintoista nähdä rajoitettu KF6 cadettejen joukossa. Kuskikin olisi varmaan halukas testaamaan kyseistä laitetta.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti