tiistai 1. lokakuuta 2013

Muutoksia 2014

Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015


Kartingin lajiryhmä on käsitellyt saapuneet rengastarjoukset kausille 2014-2015. Rengastarjouksia saapui määräaikaan mennessä viideltä eri rengasmerkiltä.

Käytettävät renkaat ja toimittajat kausilla 2014-2015 ovat, kuivankeli rengas Vega/Racing Service Jaatinen ja sadekelin renkaan Mojo/MPT-Racing.

Vegan tyypit:

. Cadett, Micro, Raket (85 ja 95) ja KF6 luokissa tyyppi Vega CADETTI
(koko etu 10x4.0-5, taka 11x5.0-5)
. Yamaha luokassa tyyppi Vega XH (koko etu 10x4.6-5, taka 11x7.1-5)
. KF3, KF2 ja KZ2 luokissa tyyppi XM (koko etu 10x4.6-5, taka 11x7.1-5)

Mojon tyypit:

. Cadett, Micro, Raket (85 ja 95) ja KF6 luokissa tyyppi Mojo CW
(koko etu 3.6/10.0-5, taka 4.5/11.0-5)
. Yamaha, KF3, KF2 ja KZ2 luokissa tyyppi Mojo W2
(koko etu 4.0/10.0-5, taka 6.0/11.0-5)
Merkittävässä roolissa kaikkien luokkien rengasvalintoja tehdessä oli rengaskustannuksien pienentäminen harrastajille.

Luokkien Cadett, Micro, Raket ja KF6 rengaskokojen ja -tyyppien yhtenäistämisellä haettiin selkeyttä sekä tasoittamaan luokkien välisiä pito- ja vauhtieroja. Myös luokasta toiseen siirtyminen ja toisen luokan kokeileminen on helpompaa, kun renkaat ja vanteet ovat samat. Nyt harrastaja pystyvät periaatteessa ajamaan kaikki "pikkuluokat" samoilla vanteilla. Toivottavasti yhtenäisen rengassäännön ansiosta myös cadett -luokan harrastajille on tarjolla enemmän hyviä edullisia käytettyjä renkaita.

Rengasaiheeseen liittyen muutetaan samalla sääntöä Cadett-luokan välitykseen liittyen. Sääntöihin kirjataan +-3 (kolme) piikkin pelivara, samalla kaikki kuivankelin renkaan erikoissäännöt kehänpituudesta ja paineesta poistetaan kokonaan.

Päätöksen perustelut:
- Kuivankelin renkaan säätely on tuonut luokkaan ei toivottua ongelmaa ja peliä, joka kohdistuu renkaisiin. Välitystä vapauttamalla ongelmat saadaan pois.
- Toisaalta pitämällä haitari välityksessä vältetään tulokasluokassa turhan suureksi nouseva ongelma välityksestä.
- Seitsemän piikin (nykyinen -3 ja +3 välillä)sisään on aika helppo haarukoida haluamansa välitys esim. kahden piikin välein, samalla opitaan tätäkin asiaa.

Saderenkaan kaventamisen myötä harrastajilla ei tarvitse olla monenlaisia vanteita. Kapeat saderenkaat ovat sopivammat "pikkuluokkien" karteihin. Nykyisin käytössä olleella leveämmällä 6" saderenkaalla leveyden säätö on ollut hieman hankalaa. Umpinainen ketjusuoja vaikeuttaa perän riittävää kaventamista, ja näin myös peräpään leveys ei meinaa mahtua ponttoonisääntöön.

------------------------------------------------------------------


Omana mielipiteenä sanoisi, että harvinaisen järkeviä päätöksiä ja perusteluita. Cadetin vapaampi ratas on ehdottomasti hyvä asia. Sillä pystyy vähän tasaamaan koneiden (lue:puolien) eroa. Onko vapaa rengas paine hyvä vai huono niin se on vaikeampi kysymys. Jos joku haluaa venyttää renkaita ja ajaa 3 tai 4 barin paineella niin mulle sopii. Ensi kesä se osoittaa mitä tapahtuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti