keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Koneen kasausta

Tänään ihmettelin alipainevuotoa kasivitosessa. Olin kasannut alakerran, mäntä ja sylinteri paikoilleen. Alipainemittari kiinni. Iso vuoto. Laitoin paineen sisälle ja vesiämpäriin niin näki vuodon. Rattaan puolen stefasta tulee ilmakuplia. Stefa pois. Lohkossa on jälki, ajattelen vuodon johtuvan siitä. Koitan tasotella uraa meisselillä. Uusi stefa. Vuotaa edelleen. Uusi tarkastus. Vuotaa samasta kohdasta. Katson tarkemmin, niin imukuplat tulee kampiakselista. Kampiakselin sisällä menee kanava suoraan kampikammioon. Tiesin tämän ja akseli olikin liimattu, mutta oli kovettunut eikä pitänyt. Vanha liima pois ja uusi tilalle. Nyt pitää nätisti alipaineen.
Tästä koneesta on tarkoitus tehdä ensi kesäksi mini-kone. Pitää opetella sytytyksen säätö ja testata eri painoisilla vauhtipyörillä. Mutta ei siitä sen enempää.
Tarkoituksena oli kirjoitella kaikista kokeilusta. Mutta en viitsikkään, kun ilmeisesti tätä halutaan pitää salatieteenä. Jos itse joudun rimpuilemaan kymmeniä tunteja, että saan koneen säätöihin, niin en viitsi jakaa tietoa, ellen saa mitään vastapalveluksi. Kiinnostaa esim.kaasareiden erot, sytyksen säädön vaikutus, sylintereiden vuosimallit, pakoputken pituuden ja eri pakoputkien vaikutus koneen toimintaan.
Kiitokset hänelle jonka viestitys loppui, kun kysyin ensimmäisen vastakysymyksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti