lauantai 13. marraskuuta 2010

Työkalut/moottorin purkaminen





Nyt on alkanut valmistautuminen ensi kauteen. Auto pesty ja jarrupäivityksessä tarvittavat kiinnikkeet tehty ja hitsattu runkoon.
Pari 85:sta purettuna ja odottaa kasaamista. Tässä kuvia työkaluista joita käytän koneiden purkamisessa ja kasaamisessa.
Ekassa kuvassa:vetorattaan pidin, vetorattaan ulosvetäjä, männäntapin ulosvetäjä ja vauhtipyörän ulosvetäjä.

Kuva2:alipainepumppu (moottorin tiiviyden tarkistamiseen) ja kaasaripumppu

kuva3:stefatyökalu ja ulosvetäjä (tämä laakereiden irrottamista varten kampiakselista. Voisi olla järeämpikin, mutta jalat eivät voi olla paljon leveämmät)

Kuva4:Vauhtipyörät

Kun moottoria purkaa niin pitää muistaa, että rattaan puolella mutterissa on väärän kätiset kierteet.

Ohjeet koneen purkamiseen (poimittu kartingforumista):

Ensin puhdistat koneen kunnolla ulkopuolelta. Männänrenkaista täytyy vaihtaa todennäköisesti vain ylempi, alemmassa urassa käytetään täytteenä jotain vanhaa rengasta. Sylinterin alatiivisteellä passataan aukkojen aukioloasteet, näistä on lisää luokitusdokumentissa. Kampikammion tiivisteellä saadaan hienosäädettyä kampikammion tilavuutta. Männänrenkaan ostat karttikauppiaalta. Kampiakselin laakerit ja stefat ostat laakerimyymälästä, koska näin saat ne puolet halvemmalla. Muista, että laakerit on C3 välyksillä. Jos koneellasi ei ole kilpailtu viime vuonna, siinä saattaa olla vielä C4 laakerit. Stefat pistät likoomaan teflonpitoiseen rasvaan minigrip pussin sisälle heti kun olet ostanut ne.

Alakerran purku:

Laakerit on kiinni tiukassa kampikammion lohkoissa sekä itse akselissa. Aukasemiseen on käytettävä lämpöä. Tässä hyödynnetään alumiinin terästä suurempaa lämpölaajenemista. Kun olet ottanut pukin, sylinterin, männän ja kampikammion pultit irti, niin seuraavana laita alakerta uuniin. Anna koko paketin olla uunissa 150C lämmössä 45 minuuttia. Nosta hanskoilla paketti uunista, lohkot pitäisi irrota laakereista ilman voimaa.

Anna kampiakselin jäähtyä. Laakerit saat kampiaikselista irti kaksikäpäläisellä ulosvetäjällä. Ne on yleensä tosi tiukassa. Laakerin sisemmän renkaan varovainen lämmittäminen pienellä butaaniliekillä saatta helpottaa hommaa. Vanhat stefat saat painamalla irti lohkoista. Toisessa lohkossa olevan kohdistustapin pistät jonnekin talteen.

Tässä vaiheessa olisi hyvä tarkastuttaa kampiakselin suoruus. Sen annat jonkun osaavan kaverin tehtäväksi.

Alakerran kasaus:

Laakerit tipahtava kampiakseliin helposti, kunhan akseli on huoneenlämpöinen ja laakerit kuumat. Taas tarvitaan uunia. Lämmitä siis laakereita 150 asteisessa uunissa 45 minuuttia. Kun olet saanut laakerit akselille, niin seuraavana laitat lohkot uuniin, anna lämmetä 45 minuuttia. Samalla kampiakseliin laittamasi laakerit ehtivät jäähtyä.

Ota pöydälle uunin viereen valmiiksi lohkon ruuvit, sylinteri, sylinterin ruuvit ja niihin sopivat työkalut.

Otettuasi lohkot pois uunista, ota poikalohko* toiseen käteen ja kampiakseli toiseen käteen. Ole tarkkana, että laitat akselin oikein päin ja niin, että kiertokanki on sylinterin aukon kohdalla. Laita kohdistustappi paikalleen, samoin tiiviste.Tiivisteen saa pysymään paikallaan ohuen öljyn avulla. Työnnä toinen lohkon puolikas paikalleen, tarkista, että tiiviste on nätisti. Laita kaikki lohkon ruuvit paikalleen, ja kiristä ne. Kiristäminen tapahtuu ristiin. Leikkaa sylinterin tiivistepinnan kohdalta yli pursuava lohkon tiiviste terävällä veitsellä. Laita sylinteri tiivisteineen paikalleen, löysää lohkojen ruuvit ja kiristä sylinterin ruuvit. Mäntää ei tässä vaiheessa tarvita. Jos lohkot on kerinneet jäähtyä liikaa, niin koputtele tässä vaiheessa muovivasaralla lohkon kiinnitysruuvien kohdalta, jotta lohkon puolikkaat asettuvat oikein. Tämän jälkeen voit kiristää lohkon ruuvit. Koputtele uudestaan. Seuraavana poistat sylinterin. Kampiakselin pitäisi pyöriä tässä vaiheessa todella herkästi.

*Poikalohko: Kampikammion puolikkaat on tehty niin, että kampikammion tiivistepinnassa on toisessa lohkossa kohouma (poikalohko) ja toisessa puolikkaassa ura (tyttölohko). Tämä rakenne yhdessä kohdistustapin kanssa asettaa puolikkaat karkeasti oikeaan asentoon toisiinsa nähden.

Kun koko paketti on jäähtynyt, voit asentaa stefat. Asennusta varten on olemassa putkimainen työkalu, jolla stefat asettuvat suoraan ja oikealle syvyydelle. Jos stefa on vinossa, se saattaa vuotaa ja akseli pyörii jäykästi. Asennuksen apuna käytät ohutta öljyä, sekä akselille, että lohkoon.


Lisäneuvoja jos vauhtipyörä on todella piukassa:


Lämmitä kuumailmapuhaltimella ulosvetäjän kiinnityspultteja ja samalla kiristät keskipultin niin kireälle kuin voit, odotat noin 30 min että kiinnityspultit kylmenee. Jos ei ole napsahtanut irti, niin lämmitä ulosvetäjän keskipulttia, viimeistään tässä vaiheessa pitää irrota. Eli hyödynnät metallin lämpölaajenemista. Jos ulosvetäjässä on 8.8:n pultit niin ne saattaa painua kasaan vedosta, pitää olla vähintään 12.9:n pultit.

Jos ei vieläkään ole irronnut, niin laita koko höskä 200 asteiseen uuniin. Toi vauhtipyörä saattaa sitten lentää irti aika iloisesti, joten pidä mutteria löysästi paikoillaan, vauhtipyärän ja mutterin väli noin 2mm riittää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti